Aad de Haas Nieuwe link

Verraad door Judas

Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is, dat Aad de Haas in Rotterdam geboren werd, zijn er verschillende tentoonstellingen van deze kunstenaar. Misschien heb je nooit van hem gehoord, maar wij kwamen jaren geleden zijn kruiswegstaties tegen en waren gelijk geraakt. We maakten plannen om naar Wahlwiller en naar het museum in Heerlen te gaan. Het kerkje van Wahlwiller is beschilderd door Aad de Haas en daar hangen ook zijn staties. In Heerlen is een tentoonstelling over Aad. Het lukt ons om een afspraak te maken voor een bezoek aan het kerkje. Het museum is gesloten als gevolg van de Corona-maatregelen. We zijn zo blij dat we naar het kerkje kunnen. We worden ontvangen door een gids, die ons eerst rond laat kijken. We worden overdonderd door het mooie schilderwerk en het zien van de staties is zo geweldig. Het is bijna teveel.
De gids geeft informatie over de geschiedenis van het kerkje en het verhaal over het beschilderen van het kerkje en het maken van de staties en welke ophef dit gaf. Ook geeft hij uitleg bij de staties, waardoor de staties nog meer diepgang krijgen. Zo zijn er geen veertien staties, maar zestien. Aad de Haas heeft het Verraad van Judas en de Verrijzenis uit de dood er ook bij gemaakt. De staties hangen ook net anders dan in andere kerken, zodat elke dag om 15.00u het zonlicht precies valt op de statie van de Opstanding.

Het Verraad van Judas raakte mij. Aad de Haas zijn kunst werd in de oorlog als ‘entartet’ gezien, niet trouw zijn aan de Duitse bezetter, waardoor hij de gevangenis in moest. Na zijn tijd in de gevangenis trouwt hij zijn Nel en duikt hij onder in Limburg. Over het verraad vertelt de gids: voor Aad de Haas is verraad door mensen, die je als vriend beschouwt erger is, dan wat dan ook. Hier begint het lijden van Jezus. Een kus, normaal van vriend als begroeting, wordt een kus van verraad. Hoe pijnlijk en wreed. Ook de bomen treuren mee. Wat Judas doet, geeft hem een onmenselijk gezicht. Jezus vlucht niet, Hij weet: dit is de weg die Ik moet gaan… Op volgende kruiswegstaties staat ook een aantal keer een hondje. Alle mensen om je heen kunnen te verraden, zij zijn niet te vertrouwen. Een hond blijft echter altijd trouw…

Een heftig statement gemaakt door De Haas. Toen er ophef over zijn staties kwam en de kerk het werk in 1949 verbande, haalde hij zelf op Goede Vrijdag de werken uit de kerk. Hoe groot moet zijn pijn zijn geweest. Ook hij werd hier door de kerk niet gezien voor wie hij was, wat in zijn staties te zien was. De kerk noemde zijn werk zelfs ontaard (entarted). Het werk is zeer persoonlijk, met daarin de pijn van iemand, die zich door zijn werk tegen de Duitsers keerde, daarvoor gevangen heeft gezeten. Op de plek waar hij zich veilig voelde, kreeg hij te maken met een kerk, die zijn werk, symboliek, zijn verhaal niet begreep.

Verraad door iemand die je vriend is, die je vertrouwt… , ik schreef al: daar begint het lijden. Maar Aad de Haas bleef geloven en vertrouwen, want daar is ook de Verrijzenis. Hij blijft niet stil staan bij de dood, maar er is leven. Daar moet elke dag weer opnieuw de zon haar licht op laten vallen. Vanuit de schaduw naar het licht, van dood naar leven, van het kwade naar het goede.

Verrijzenis

De staties van Aad de Haas zijn te zien in de kerk van Wahlwiller. Vooraf een afspraak maken, om te bezichtigen. De afbeeldingen komen van de website van de kerk.
www.kerk-wahlwiller.nl/media.php (kerk-wahlwiller.nl)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *